Plán výchovy a péče v česko-anglických jeslích a dětské skupině SHINING SMILE
Plán výchovy a péče vymezuje základní požadavky a podmínky pro činnost v česko - anglických jeslích a dětské skupině Shining smile. Zahrnuje všechny složky výchovy ( rozumovou, mravní, estetickou a tělesnou ). Péče a výchova v česko-anglických jeslích a dětské skupině Shining smile probíhá v úzké spolupráci s rodiči dětí a spolupráci pečujících osob. Ve vztahu mezi pečujícími osobami a rodiči panuje oboustranná důvěra, otevřenost a vstřícnost, respekt a ochota spolupracovat.
Činnost v dětské skupině má charakter výchovy a péče. Klade důraz na socializaci dětí ve vrstevnické skupině s ohledem na individuální přístup každé situace rozpoložení každého dítěte. Kladem si za cíl rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti.
Výchova a péče poskytovaná dětem v Dětské skupině Shining smile je založena na těchto zásadách:
- Respekt k věkovým i individuálním rozdílům dětí
- Přizpůsobuje se vývojovým, fyziologickým, poznávacím, sociálním a emocionálním potřebám dětí.
- Napomáhá začlenění dětí ve skupině do kolektivu a vytváření kamarádských vztahů
- Efektivní a zábavná výuka angličtiny
- Zaměřuje se na multikulturu, respekt, porozumění a otevřenost vůči různorodosti
- Dbá na zdravý životní styl
- Napomáhá rozvoji řečových dovedností a komunikačních schopností
- Má environmentální charakter
- Respektuje věk a příslušné dovednosti dítěte
- Je kladen důraz na prevenci negativních vlivů okolí na dítě
Česko-anglické jesle a dětská skupina Shining smile představuje pro děti domácí, pozitivní, bezpečné a radostné prostředí, v němž se děti začleňují do kolektivu a učí se komunikovat a spolupracovat. Rozvoj etických a morálních hodnot dětí v naší dětské skupině klade velký důraz na to, aby si děti přirozeným způsobem vybudovaly vnitřní systém společenských hodnot, osobnostních postojů a základních pravidel chování ve společnosti. Např.:
- Získání praktických dovedností a hygienických návyků.
- Učí se samostatnosti a osvojují si návyky, které jsou důležité pro jejich bezpečnost a zdraví.
- Pozitivního přístupu k pohybu.
- Zdravý životní styl.
- Dodržování pravidel, jednat fair play a spolupracovat v týmu.
- Osvojení si pozitivního vztahu k přírodě a ke všemu živému
České-anglické jesle a dětská skupina Shining smile poskytuje dostatek podnětů k aktivnímu učení a rozvoji osobnosti dětí a tím napomáhá získávání vědomostí a rozvoji poznávacích schopností, smyslového vnímání, volných vlastností a také řečových a komunikačních dovedností.
Obsah výchovné činnosti
Výchovná činnost a péče o děti směřuje k rozvoji následujících oblastí:
- biologická oblast (dítě a jeho tělo)
- sociálně-kulturní oblast (dítě a společnost)
- psychologická oblast (dítě a jeho psychika)
- environmentální oblast (dítě a svět, příroda, zvířata)
- interpersonální oblast (dítě a ten druhý)
Měsíc |
Tématický celek |
Září | Naše dětská skupina a kamarádi, já a moje rodina, doprava |
Říjen | Podzim, zvířátka v lese, Halloween |
Listopad | Barvy, barevný týden, počasí, příprava na Vánoční setkání |
Prosinec | Prosincové svátky, Čert a Mikuláš, Vánoce, Vánoční setkání s rodiči |
Leden | Zima a zimní radovánky, Tři králové, městečko a vesnička |
Únor | Dům a hračky, lidské tělo, smysly, hygiena |
Březen | Masopust, povolání, příchod jara |
Duben | Oblečení, Velikonoce, naše planeta |
Květen | Z pohádky do pohádky, povolání, život na farmě, přípravy na loučení s rokem |
Červen | Svět techniky, Moře, loučení se školním rokem s rodiči |
Červenec | Ovoce a zelenina, Jídlo a pití |
Srpen | Čas, Sport |
Bližší informace ohledně témat a pripravených workshopů během každého měsíce jsou vždy včas uvedeny v aplikaci Twigsee.
Září
Naše dětská skupina a kamarádi:
Seznámení a adaptace v dětské skupině. Seznámení s novými kamarády a učiteli. Poznávání školního prostředí a pravidel.
Cíl: Pomoci dětem adaptovat se na nové prostředí, seznámit se s učiteli a novými kamarády. Seznámit děti s denními rutinami a pravidly školky. Podpořit týmovou spolupráci a kreativitu. Zapojit rodiče a vytvořit most mezi rodinou a dětskou skupinou.
Já a moje rodina:
Osobní identita. Role v rodině. Členové rodiny. Rodinné tradice.
Cíl: Rozvoj sebevědomí, uvědomění si vlastní identity a poznávání ostatních. Kdo tvoří mou rodinu (máma, táta, sourozenci). Podpořit povědomí o rodinných vazbách. Děti znají členy své rodiny, pracují s pojmem ta, ten.
Doprava:
Seznámení s dopravou. Názvy dopravních prostředků. Kde se pohybují? Části dopravních prostředků. Semafor, značky.
Cíl: Seznámit děti s různými druhy dopravy a jejich významem. Znají základní názvy částí dopravních prostředků a vědí, co znamenají jednotlivé barvy na semaforu.
Říjen
Podzim:
Změny v přírodě na podzim. Podzimní svátky a tradice. Barvy a dary podzimu. Podzimní počasí. Seznámení s tradičními podzimními svátky (Halloween).
Cíl: Děti znají přírodní materiály (listy, kaštany, žaludy). Znalost k chování v přírodě. Upevnění vědomostí o přírodě a životním prostředí. Vytváření kladného vztahu k tradicím a kultuře. Děti znají co se děje se stromy na podzim, jaké jsou jeho barvy a plody.
Zvířátka v lese:
Jak se chováme v lese. Zvířátka v lese – kdo tam žije? Zvířatka a jejich přípravy na zimu. Zimní a letní spánek.
Cíl: Děti vědí, která zvířátka u nás v lese žijí a jak se o ně staráme. Umí pojmenovat zvířata, které v zimě spí a které ne. Znalost k chování v přírodě. Upevnění vědomostí o přírodě a životním prostředí.
Halloween:
Seznámení s halloweenem a jeho znaky, karneval. Hry s kostýmy. Lov na poklad.
Listopad
Barvy:
Vysvětlení, co je to barva. Rozpoznání základních barev. Jakou to má barvu? Odstíny barev. Barevný týden.
Cíl: Rozpoznání a pojmenování základních barev. Rozdíl mezi tmavou a světlou barvou. Přiblížení světa kolem nás prostřednictvím barevných podnětů.
Barevný týden:
Děti chodí do dětské skupiny každý den v jiné, určené barvě.
Počasí:
Seznámení s přírodními jevy. Typy počasí. Počasí a roční období. Počasí a příroda. Jaké je dnes počasí? Jak moc je důležité slunce a déšť. Noc a den.
Cíl: Seznámení s různými povětrnostními jevy a jak počasí ovlivňuje náš každodenní život. Děti umí rozpoznat a pojmenovávat různé typy počasí. Znalost, jak se počasí mění s ročními obdobími a ovliňuje přírodu a životnímu prostředí.
Příprava na Vánoční setkání s rodiči
Prosinec
Prosincové svátky, Vánoční tradice:
Prosincové svátky, tradice a jejich přípravy.
Cíl: Rozvoj a představivosti a kreativy.
Čert a Mikuláš:
Kdo byl svatý Mikuláš? Co dělá? Povídání o tradici Mikuláše, čerta a anděla. Co to znamená být hodný, nebo zlobivý?
Cíl: Děti vědí kdo byl svatý Mikuláš a proč za nimi s čertem a andělem chodí.
Vánoce:
Povídání o vánočním stromečku. Jaké ozdoby můžeme dát na stromeček? Proč máme doma stromeček? Vánoční tradice a dekorace, vánoční přání. Vánoční cukroví. Silvestr, na co musíme dávat pozor?
Cíl: Děti mají představu, co je advent a jak se na Vánoce připravujeme. Samostatné pečení vánočního cukroví. Vědí, co je silvestr a že musí být oparný.
Vánoční setkání s rodiči
Leden
Tři Králové:
Seznámení dětí s příběhem o třech králích a jejich význam. Povídání o tom, jaké dary přinesli tři králové Ježíškovi. Symbolika hvězdy.
Cíl: Představa o tom, kdo byli Tři Králové. Znají důvod návštěvy tří mudrců u malého Ježíška. Podpora rozvoje dětské fantazie.
Zima a zimní radovánky:
Jak vypadá zima? Zimní sporty. Zdraví v zimě. Sněhuláci a zimní radovánky.
Cíl: Seznámit děti s charakteristikami zimního období. Povzbudit děti k vnímání přírody a zvířat v zimě.
Městečko a vesnička:
Městské budovy a venkovské domky. Doprava ve městě a na vesnici. Lidé a zvířata ve městě a na vesnici. Trhy a obchody.
Cíl: Znalost rozdílů mezi životem ve městem a na vesnicí. Porozumění základních prvků městské a venkovské krajiny.
Únor
Dům a hračky:
Rozdíl mezi domem a bytem. Místnosti v domě, v bytě. Zařízení v domácnosti, názvy hraček.
Cíl: Děti umí popsat dům, jeho místnosti, k čemu slouží a co se v nich nachází.
Lidské tělo:
Popis základních částí lidského těla. Vnitřní orgány. Co dokážu se svým tělem.
Cíl: Uvědomění si základních částí těla. Děti vědí, kde mají vnitřní orgány. Znalost jaka tělo funguje, rozvoj pozitivního vztahu k vlastnímu tělu.
Smysly:
Představení pěti základních smyslů. Vysvětlení, co každý smysl znamená a k čemu slouží.
Cíl: Porozumění jak vnímám svět kolem sebe.
Hygiena:
Základy hygieny - čisté ruce chrání naše zdraví. Čištění zubů.
Cíl: Děti vědí, co jsou to bacily a že správné mytí rukou chrání naše zdraví. Vědí, že zuby čistíme pro prevenci zubního kazu a jiných problémů.
Březen:
Masopust:
Co je to masopust a jaké jsou jeho tradiční zvyky. Výroba masek. Masopustní rej.
Cíl: Děti znají tradice spojené s masopustem. Příprava masopustních pochoutek. Zábava a kreativita.
Povolání:
Názvy povolání, co dělají a jaký je jejich nářadí. Důležitosti povolání.
Cíl: Pochopení, co různý lidé v různých povolání dělají a jak přispívají k fungování společnosti.
Příchod jara:
Probouzení přírody, jarní květiny a rostliny. První hmyz a další malí živočichové. Zvířata a jejich mláďata.
Cíl: Seznámení s příchodem jara a s prvními jarními květinami. Seznámení dětí s hmyzem, který se začíná objevovat s příchodem jara a seznámení s mláďaty zvířat, který se rodí na jaře.
Duben
Oblečení:
Druhy oblečení a jejich funce. Změna oblečení podle ročního období.
Cíl: Naučit děti, co různé kusy oblečení jsou a k čemu slouží v každodenním životě. Znalost, jak se mění oblečení podle počasí a ročního období.
Velikonoce:
Velikonoční tradice a vše s nimi spojený. Hry a tvoření s velikonoční tématikou.
Cíl: Pochopení základních velikonočních zvyků a tradic. Tvoření dekorací. Zábava prostřednictvím velikonočních her.
Den země:
Péče o naši planetu. Základní ekologické pojmy.
Cíl: Podpořit praktické kroky k ochraně životního prostředí.
Naše planeta:
Seznámení s planetou zemí. Přírodní prostředí a ekosystémy. Ochrana přírody a zvířat. Voda a její ochrana.
Cíl: Pochopení, co je to planeta, jak vypadá. Seznámení s přírodním prostředí a obyvateli. Podvědomí o ochraně přírody a zvířat. Pochopení o důležitosti vody a její ochraně.
Květen
Z pohádky do pohádky:
Seznámení s klasickými pohádkami.
Cíl: Kreativní učení, hra, rozvoj představivosti. Děti umí pojmenovat pohádkové bytosti a jejich vlastnosti. Poznatek českých pohádek. Rozvoj hudebního sluchu, rozvoj myšlení a logiky při řešení jednoduchých úkolů.
Život na farmě:
Seznámení se s farmou a farmářskými zvířaty. Péče o zvířata. Farma a její produkty. Ekologické a zemědělské praktiky.
Cíl: Pochopení, co je farma a jaká zvířata tam žijí. Představa o farmařských aktivitách a farmářských produktech. Znalost, co farmáři pěstují.
Povolání:
Názvy povolání, co dělají a jaký je jejich nářadí. Důležitosti povolání.
Cíl: Pochopení, co různý lidé v různých povolání dělají a jak přispívají k fungování společnosti.
Přípravy na loučení se školním rokem.
Červen
Svět techniky:
Základy techniky a technických zařízení. K čemu nám slouží?
Cíl: Seznámit děti se základy techniky a jejím využitím v běžném životě.
Moře:
Co je moře? Život v moři. Podmořský svět. Mořské pohádky a příběhy. Zkoumání mořských pokladů. Hudba a zvuky moře. Moře a ekologie. Plavby pomoři.
Cíl: Děti mají přadstavu jak vypadá moře a co se nachází pod hladinou. Dozvědí se, co je to pláž a co vše na ni můžeme najít. Seznámí se stím, proč musíme chránit moře a jaké typy lodí po moři plují.
Loučení se školním rokem s rodiči.
Červenec:
Ovoce a zelenina:
Co je to ovoce a zelenina?. Co jsou to vitamíny?
Cíl: Seznámení s ovocem a zeleninou. Pochopení co jsou vitamíny a proč jsou naše tělo zdravé.
Jídlo a pití:
Názvy jídel, Co mi chutná. Proč musíme pít? Ovoce a zelenina - vitamíny.
Cíl: Děti znají názvy jídel a jejich chutě. Vědí, ve který denní čas mají snídani, svačinu, oběd, večeři. Seznámí se s dělením na ovoce a zeleninu a vědí, že jsou důležité pro naše zdraví.
Srpen
Čas:
Co jsou to hodiny? Dělení dne. Minulost, přítomnost, budoucnost.
Cíl: Představa o délce času - rok, měsíc, týden, den, hodina, minuta, vteřina. Den se dělí na - ráno, poledne, večer, odpoledne. Čas -včera, dnes, zítra. Pozdě, brzy.
Sport:
Názvy sportů, názvy sportovního náčiní, závody. Sport a zdraví životní styl. Týmové aktivity.
Cíl: Vypěstovat vřelý vztah ke sportu. Seznámení s různými druhy sportů a zdravého životního stylu. Posílení týmové spolupráce a sociální dovednost prostřednictvím sportovních her.
Veškeré tyto činnosti, jsou každý den pro rodiče viděny v aplikaci pro školky Twigsee.
Aktivity v Česko-anglických jeslích a dětské skupině Shining smile:
Pohybové aktivity
Pohybované aktivity představují pohybové a hudebně pohybové činnosti, které jsou zaměřeny zejména na rozvoj jemné a hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, podporu jeho správného růstu, rozvoj fyzické zdatnosti a obratnosti, rozvoj samostatnosti i spolupráce, zdravých návyků a vytváření fyzické pohody.
Hudební aktivity
Prostřednictvím hudebních aktivit podporujeme vrozené hudební předpoklady dětí. Napomáhá rozvoji sluchového vnímání a slovní zásoby. V rámci hudebních aktivit se děti učí koordinovat pohyb podle hudby, osvojují si zpěv, učí se písně a seznamují se s hudebními nástroji.
Výtvarné a rukodělné aktivity
Díky výtvarným a rukodělným aktivitám si děti cvičí jemnou motoriku prstů a ruky. Děti poznávají nové postupy, učí se novým dovednostem a rozvíjí svou tvořivost. Výtvarné a rukodělné aktivity podporují fantazii a představivost dětí.
Aktivity k rozvoji jazykových schopností dětí.
Na základě řečových a rytmických cvičení si děti osvojují jazykové schopnosti. Děti se učí vyprávět, konverzovat ve skupině a vést rozhovory, zároveň si děti rozvíjí slovní zásobu a osvojují si pravidla neverbální komunikace. Tyto aktivity zahrnují mimo jiné i slovní hádanky a poslech pohádek a příběhů.
Aktivity k rozvoji rozumových a poznávacích schopností
Při těchto aktivitách si děti jak formou her, tak přímým pozorováním utváří komplexní pohled na svět. Děti si osvojují poznatky z přírodních, společenských a technických věd a rozvíjí své organizační dovednosti a schopnost orientace v okolí. Děti se učí činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí a činnosti k prevenci úrazů.
Plán výchovy a péče je v platnosti od ledna 2025.
Plán výchovy a péče zpracoval a za jeho plnění odpovídá zakladatelka dětské skupiny Lenka Kaupová.