Úvodní strana » Denní režim » Plán výchovy a péče

Plán výchovy a péče v česko-anglických jeslích a dětské skupině SHINING SMILE

Plán výchovy a péče vymezuje základní požadavky a podmínky pro činnost v česko - anglických jeslích a dětské skupině Shining smile. Zahrnuje všechny složky výchovy ( rozumovou, mravní, estetickou a tělesnou ). Péče a výchova v česko-anglických jeslích a dětské skupině Shining smile probíhá v úzké spolupráci s rodiči dětí a spolupráci pečujících osob. Ve vztahu mezi pečujícími osobami a rodiči panuje oboustranná důvěra, otevřenost a vstřícnost, respekt a ochota spolupracovat.

Činnost v dětské skupině má charakter výchovy a péče. Klade důraz na socializaci dětí ve vrstevnické skupině s ohledem na individuální přístup každé situace rozpoložení každého dítěte. Kladem si za cíl rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti. 

Výchova a péče poskytovaná dětem v Dětské skupině Shining smile je založena na těchto zásadách:

  • Respekt k věkovým i individuálním rozdílům dětí
  • Přizpůsobuje se vývojovým, fyziologickým, poznávacím, sociálním a emocionálním potřebám dětí.
  • Napomáhá začlenění dětí ve skupině do kolektivu a vytváření kamarádských vztahů
  • Efektivní a zábavná výuka angličtiny
  • Zaměřuje se na multikulturu, respekt, porozumění a otevřenost vůči různorodosti
  • Dbá na zdravý životní styl
  • Napomáhá rozvoji řečových dovedností a komunikačních schopností
  • Má environmentální charakter
  • Respektuje věk a příslušné dovednosti dítěte
  • Je kladen důraz na prevenci negativních vlivů okolí na dítě

Česko-anglické jesle a dětská skupina Shining smile představuje pro děti domácí, pozitivní, bezpečné a radostné prostředí, v němž se děti začleňují do kolektivu a učí se komunikovat a spolupracovat. Rozvoj etických a morálních hodnot dětí v naší dětské skupině klade velký důraz na to, aby si děti přirozeným způsobem vybudovaly vnitřní systém společenských hodnot, osobnostních postojů a základních pravidel chování ve společnosti. Např.:

  • Získání praktických dovedností a hygienických návyků. 
  • Učí se samostatnosti a osvojují si návyky, které jsou důležité pro jejich bezpečnost a zdraví.
  • Pozitivního přístupu k pohybu.
  • Zdravý životní styl.
  • Dodržování pravidel, jednat fair play a spolupracovat v týmu.
  • Osvojení si pozitivního vztahu k přírodě a ke všemu živému

České-anglické jesle a dětská skupina Shining smile poskytuje dostatek podnětů k aktivnímu učení a rozvoji osobnosti dětí a tím napomáhá získávání vědomostí a rozvoji poznávacích schopností, smyslového vnímání, volných vlastností a také řečových a komunikačních dovedností. 

Obsah výchovné činnosti

Výchovná činnost a péče o děti směřuje k rozvoji následujících oblastí:

  •  biologická oblast (dítě a jeho tělo)
  •  sociálně-kulturní oblast (dítě a společnost)
  •  psychologická oblast (dítě a jeho psychika)
  •  environmentální oblast (dítě a svět, příroda, zvířata)
  •  interpersonální oblast (dítě a ten druhý)
     

 

Měsíc

Tématický celek

Září Naše dětská skupina a kamarádi, já a moje rodina, doprava
Říjen Podzim, zvířátka v lese, Halloween
Listopad Barvy, barevný týden, počasí, příprava na Vánoční setkání 
Prosinec Prosincové svátky, Čert a Mikuláš, Vánoce, Vánoční setkání s rodiči
Leden Zima a zimní radovánky, Tři králové, městečko a vesnička
Únor Dům a hračky, lidské tělo, smysly, hygiena
Březen Masopust, povolání, příchod jara
Duben Oblečení, Velikonoce, naše planeta
Květen Z pohádky do pohádky, povolání, život na farmě, přípravy na loučení s rokem
Červen Svět techniky, Moře, loučení se školním rokem s rodiči
Červenec Ovoce a zelenina, Jídlo a pití
Srpen Čas, Sport

Bližší informace ohledně témat a pripravených workshopů během každého měsíce jsou vždy včas uvedeny v aplikaci Twigsee.

 

Září

Naše dětská skupina a kamarádi:

Seznámení a adaptace v dětské skupině. Seznámení s novými kamarády a učiteli. Poznávání školního prostředí a pravidel.
Cíl: Pomoci dětem adaptovat se na nové prostředí, seznámit se s učiteli a novými kamarády.  Seznámit děti s denními rutinami a pravidly školky. Podpořit týmovou spolupráci a kreativitu. Zapojit rodiče a vytvořit most mezi rodinou a dětskou skupinou.

Já a moje rodina: 

Osobní identita. Role v rodině. Členové rodiny. Rodinné tradice.
Cíl: Rozvoj sebevědomí, uvědomění si vlastní identity a poznávání ostatních. Kdo tvoří mou rodinu (máma, táta, sourozenci).  Podpořit povědomí o rodinných vazbách. Děti znají členy své rodiny, pracují s pojmem ta, ten.

Doprava:

Seznámení s dopravou. Názvy dopravních prostředků. Kde se pohybují? Části dopravních prostředků. Semafor, značky.
Cíl: Seznámit děti s různými druhy dopravy a jejich významem. Znají základní názvy částí dopravních prostředků a vědí, co znamenají jednotlivé barvy na semaforu.

Říjen

Podzim:

Změny v přírodě na podzim.  Podzimní svátky a tradice. Barvy a dary podzimu. Podzimní počasí. Seznámení s tradičními podzimními svátky  (Halloween).
Cíl: Děti znají přírodní materiály (listy, kaštany, žaludy).  Znalost k chování v přírodě. Upevnění vědomostí o přírodě a životním prostředí. Vytváření kladného vztahu k tradicím a kultuře. Děti znají co se děje se stromy na podzim, jaké jsou jeho barvy a plody. 

Zvířátka v lese: 

Jak se chováme v lese. Zvířátka v lese – kdo tam žije? Zvířatka a jejich přípravy na zimu. Zimní a letní spánek.
Cíl:  Děti vědí, která zvířátka u nás v lese žijí a jak se o ně staráme. Umí pojmenovat zvířata, které v zimě spí a které ne.  Znalost k chování v přírodě. Upevnění vědomostí o přírodě a životním prostředí. 

Halloween:

Seznámení s halloweenem a jeho znaky, karneval. Hry s kostýmy. Lov na poklad.

Listopad

Barvy: 

Vysvětlení, co je to barva. Rozpoznání základních barev. Jakou to má barvu? Odstíny barev. Barevný týden.
Cíl: Rozpoznání a pojmenování základních barev. Rozdíl mezi tmavou  a světlou barvou. Přiblížení světa kolem nás prostřednictvím barevných podnětů.

Barevný týden:

 Děti chodí do dětské skupiny každý den v jiné, určené barvě.

Počasí:

Seznámení s přírodními jevy. Typy počasí. Počasí a roční období. Počasí a příroda.  Jaké je dnes počasí? Jak moc je důležité slunce a déšť. Noc a den. 
Cíl: Seznámení s různými povětrnostními jevy a jak počasí ovlivňuje náš každodenní život. Děti umí rozpoznat a pojmenovávat různé typy počasí. Znalost, jak se počasí mění s ročními obdobími a ovliňuje přírodu a životnímu prostředí.

Příprava na Vánoční setkání s rodiči  

Prosinec

Prosincové svátky, Vánoční tradice:

 Prosincové svátky, tradice a jejich přípravy.

Cíl: Rozvoj a představivosti a kreativy.

Čert a Mikuláš:

 Kdo byl svatý Mikuláš? Co dělá? Povídání o tradici Mikuláše, čerta a anděla. Co to znamená být hodný, nebo zlobivý?
Cíl: Děti vědí kdo byl svatý Mikuláš a proč za nimi s čertem a andělem chodí.

Vánoce: 

Povídání o vánočním stromečku. Jaké ozdoby můžeme dát na stromeček? Proč máme doma stromeček? Vánoční tradice a dekorace, vánoční přání. Vánoční cukroví. Silvestr, na co musíme dávat pozor?
Cíl: Děti mají představu, co je advent a jak se na Vánoce připravujeme. Samostatné pečení vánočního cukroví. Vědí, co je silvestr a že musí být oparný.

Vánoční setkání s rodiči

Leden

Tři Králové: 

Seznámení dětí s příběhem o třech králích a jejich význam. Povídání o tom, jaké dary přinesli tři králové Ježíškovi. Symbolika hvězdy.
Cíl: Představa o tom, kdo byli Tři Králové. Znají důvod návštěvy tří mudrců u malého Ježíška. Podpora rozvoje dětské fantazie.

Zima a zimní radovánky:

Jak vypadá zima? Zimní sporty. Zdraví v zimě. Sněhuláci a zimní radovánky.

Cíl: Seznámit děti s charakteristikami zimního období. Povzbudit děti k vnímání přírody a zvířat v zimě.

Městečko a vesnička:

 Městské budovy a venkovské domky. Doprava ve městě a na vesnici. Lidé a zvířata ve městě a na vesnici. Trhy a obchody.

Cíl: Znalost rozdílů mezi životem ve městem a na vesnicí. Porozumění základních prvků městské a venkovské krajiny.

Únor

Dům a hračky:

Rozdíl mezi domem a bytem. Místnosti v domě, v bytě. Zařízení v domácnosti, názvy hraček.
Cíl: Děti umí popsat dům, jeho místnosti, k čemu slouží a co se v nich nachází.

Lidské tělo:

Popis základních částí lidského těla. Vnitřní orgány. Co dokážu se svým tělem.
Cíl:  Uvědomění si základních částí těla. Děti vědí, kde mají vnitřní orgány. Znalost jaka tělo funguje, rozvoj pozitivního vztahu k vlastnímu tělu.

Smysly:

 Představení  pěti základních smyslů. Vysvětlení, co každý smysl znamená a k čemu slouží.
Cíl: Porozumění jak vnímám svět kolem sebe.  

Hygiena:

Základy hygieny - čisté ruce chrání naše zdraví. Čištění zubů.
Cíl: Děti vědí, co jsou to bacily a že správné mytí rukou chrání naše zdraví. Vědí, že zuby čistíme pro prevenci zubního kazu a jiných problémů.

Březen:

Masopust:

Co je to masopust a jaké jsou jeho tradiční zvyky. Výroba masek. Masopustní rej. 
Cíl: Děti znají tradice spojené s masopustem. Příprava masopustních pochoutek. Zábava a  kreativita.

Povolání:

 Názvy povolání, co dělají a jaký je jejich nářadí. Důležitosti povolání.
Cíl: Pochopení, co různý lidé v různých povolání dělají a jak přispívají k fungování společnosti.

Příchod jara:

Probouzení přírody, jarní květiny a rostliny. První hmyz a další malí živočichové. Zvířata a jejich mláďata.
Cíl:  Seznámení s příchodem jara a s prvními jarními květinami. Seznámení dětí s hmyzem, který se začíná objevovat s příchodem jara a seznámení s mláďaty zvířat, který se rodí na jaře.

Duben

Oblečení:

Druhy oblečení a jejich funce. Změna oblečení podle ročního období.
Cíl: Naučit děti, co různé kusy oblečení jsou a k čemu slouží v každodenním životě. Znalost, jak se mění oblečení podle počasí a ročního období.

Velikonoce:

Velikonoční tradice a vše s nimi spojený.  Hry a tvoření s velikonoční tématikou.
Cíl:  Pochopení základních velikonočních zvyků a tradic. Tvoření dekorací. Zábava prostřednictvím velikonočních her.

Den země:

Péče o naši planetu. Základní ekologické pojmy.

Cíl: Podpořit praktické kroky k ochraně životního prostředí.

Naše planeta: 

Seznámení s planetou zemí. Přírodní prostředí a ekosystémy. Ochrana přírody a zvířat. Voda a její ochrana.
Cíl: Pochopení, co je to planeta, jak vypadá. Seznámení s přírodním prostředí a obyvateli. Podvědomí o ochraně přírody a zvířat. Pochopení o důležitosti vody a její ochraně.

Květen

Z pohádky do pohádky:

Seznámení s klasickými pohádkami.

Cíl: Kreativní učení, hra, rozvoj představivosti. Děti umí pojmenovat pohádkové bytosti a jejich vlastnosti. Poznatek českých pohádek. Rozvoj hudebního sluchu, rozvoj myšlení a logiky při řešení jednoduchých úkolů.

Život na farmě: 

Seznámení se s farmou a farmářskými zvířaty. Péče o zvířata. Farma a její produkty. Ekologické a zemědělské praktiky.

Cíl: Pochopení, co je farma a jaká zvířata tam žijí. Představa o farmařských aktivitách a farmářských produktech. Znalost, co farmáři pěstují. 

Povolání:

 Názvy povolání, co dělají a jaký je jejich nářadí. Důležitosti povolání.
Cíl: Pochopení, co různý lidé v různých povolání dělají a jak přispívají k fungování společnosti.

Přípravy na loučení se školním rokem.

Červen

Svět techniky: 

Základy techniky a technických zařízení. K čemu nám slouží?
Cíl: Seznámit děti se základy techniky a jejím využitím v běžném životě. 

Moře:

Co je moře? Život v moři. Podmořský svět. Mořské pohádky a příběhy. Zkoumání mořských pokladů. Hudba a zvuky moře. Moře a ekologie. Plavby pomoři. 

Cíl: Děti mají přadstavu jak vypadá moře a co se nachází pod hladinou. Dozvědí se, co je to pláž a co vše na ni můžeme najít. Seznámí se stím, proč musíme chránit moře a jaké typy lodí po moři plují.

Loučení se školním rokem s rodiči.

Červenec:

Ovoce a zelenina:

Co je to ovoce a zelenina?. Co jsou to vitamíny?

Cíl: Seznámení s ovocem a zeleninou. Pochopení co jsou vitamíny a proč jsou naše tělo zdravé.

Jídlo a pití: 

Názvy jídel, Co mi chutná. Proč musíme pít? Ovoce a zelenina - vitamíny.
Cíl: Děti znají názvy jídel a jejich chutě. Vědí, ve který denní čas mají snídani, svačinu, oběd, večeři.  Seznámí se s dělením na ovoce a zeleninu a vědí, že jsou důležité pro naše zdraví.

Srpen

Čas:

Co jsou to hodiny? Dělení dne. Minulost, přítomnost, budoucnost.
Cíl: Představa o délce času - rok, měsíc, týden, den, hodina, minuta, vteřina. Den se dělí na - ráno, poledne, večer, odpoledne. Čas -včera, dnes, zítra. Pozdě, brzy.

Sport:

  Názvy sportů, názvy sportovního náčiní, závody.  Sport a zdraví životní styl. Týmové aktivity.
Cíl: Vypěstovat vřelý vztah ke sportu. Seznámení s různými druhy sportů a zdravého životního stylu. Posílení týmové spolupráce a sociální dovednost prostřednictvím sportovních her.

 

Veškeré tyto činnosti, jsou každý den pro rodiče viděny v aplikaci pro školky Twigsee.

 

 

Aktivity v Česko-anglických jeslích a dětské skupině Shining smile:

Pohybové aktivity

Pohybované aktivity představují pohybové a hudebně pohybové činnosti, které jsou zaměřeny zejména na rozvoj jemné a hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, podporu jeho správného růstu, rozvoj fyzické zdatnosti a obratnosti, rozvoj samostatnosti i spolupráce, zdravých návyků a vytváření fyzické pohody.

Hudební aktivity

Prostřednictvím hudebních aktivit podporujeme vrozené hudební předpoklady dětí. Napomáhá rozvoji sluchového vnímání a slovní zásoby. V rámci hudebních aktivit se děti učí koordinovat pohyb podle hudby, osvojují si zpěv, učí se písně a seznamují se s hudebními nástroji.

Výtvarné a rukodělné aktivity

Díky výtvarným a rukodělným aktivitám si děti cvičí jemnou motoriku prstů a ruky. Děti poznávají nové postupy, učí se novým dovednostem a rozvíjí svou tvořivost. Výtvarné a rukodělné aktivity podporují fantazii a představivost dětí.

Aktivity k rozvoji jazykových schopností dětí.

Na základě řečových a rytmických cvičení si děti osvojují jazykové schopnosti. Děti se učí vyprávět, konverzovat ve skupině a vést rozhovory, zároveň si děti rozvíjí slovní zásobu a osvojují si pravidla neverbální komunikace. Tyto aktivity zahrnují mimo jiné i slovní hádanky a poslech pohádek a příběhů.

Aktivity k rozvoji rozumových a poznávacích schopností

Při těchto aktivitách si děti jak formou her, tak přímým pozorováním utváří komplexní pohled na svět. Děti si osvojují poznatky z přírodních, společenských a technických věd a rozvíjí své organizační dovednosti a schopnost orientace v okolí. Děti se učí činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí a činnosti k prevenci úrazů.

Plán výchovy a péče je v platnosti od ledna 2025.

Plán výchovy a péče zpracoval a za jeho plnění odpovídá zakladatelka dětské skupiny Lenka Kaupová.

Zákonný zástupce

Dítě

Povinné očkování

Docházka - předpokládaná

Pondělí

Úterý

Středa

Čtvrtek

Pátek

Pole označená * jsou povinná.